AdWords: prepare for landing! Header icoon

Bovenaan Google, dat wil iedereen wel! AdWords biedt uitkomst als je weet waar je klant op zoekt. Maar wat is die klik waard als de bezoeker van je landingpage direct weer gevlogen is?
Murat Prins • 11-11-2016 • Leestijd 6 min

Stel: je investeert in een AdWords-campagne. Dan doe je dat met een doel: je wilt bijvoorbeeld dat de bezoekers van je website een afspraak maken, een offerte aanvragen, of direct je product aanschaffen. Je kunt het beste aanbod hebben met een geoptimaliseerde campagne, maar zonder overtuigende landingpage laat je kansen liggen. Want als het erop aankomt is het design doorslaggevend! 5 tips voor een maximale conversie.

 

1. Zachte landing, lage bounce-rate

Consistentie is cruciaal. Men heeft je pagina gevonden op bepaalde zoektermen, dus het is essentieel dat deze woorden ook op je landingpage duidelijk zichtbaar zijn. Dit geeft mij als gebruiker immers de bevestiging dat ik op het juiste spoor zit. Voor beeld geldt hetzelfde: hoe specifieker de content aansluit op de advertentie, hoe beter.

 

2. KISS: Keep it simple, stupid!

Voor de bezoeker moet in één oogopslag duidelijk zijn wat er te halen valt. Natuurlijk: je bent trots op je product en bedrijf, dus het liefst vertel je er alles over. Laat je hier niet toe verleiden!
Door de boodschap te beperken tot het meest noodzakelijke, houd je de pagina scanbaar. En dat is geen overbodige luxe als je je bedenkt dat de gemiddelde bezoeker binnen enkele seconden beslist of de pagina relevant is of niet.

 

3. Contrast converteert

Loods je potentiële klant zo efficient mogelijk naar je call-to-action. Zorg dus dat die direct in beeld is en goed opvalt. Uit onderzoek blijkt dat rode en groene buttons goed converteren, maar het belangrijkste is dat de knop maximaal contrasteert met de achtergrond. Tip: bekijk de pagina eens door je wimpers.

 

4. Spreid je kansen

Different strokes for different folks. Waar de ene bezoeker gevoelig is voor een emotioneel getinte foto, laat de ander zich alleen overtuigen door keiharde feiten. Sommige gebruikers gaan recht op hun doel af, terwijl de ander zich liever laat bedienen van wat meer informatie. Misschien komt een deel van je traffic wel via je Facebook pagina op je landingpage terecht. Of bekijkt iemand je pagina op mobiel in plaats van desktop. Verschillende doelgroepen hebben verschillende behoeften. Stem je pagina erop af.

'Different strokes for different folks!'

 

5. Testing: 1, 2, 3

Je AdWords cockpit zit vol met metertjes. Zo kan je je campagne bijsturen als de cijfers daar aanleiding toe geven. De tool ‘Drafts and experiments’ maakt het mogelijk een alternatieve versie van je advertentie synchroon te laten draaien, en die versie te activeren als deze beter presteert. Maar ook op de vormgeving kun je in combinatie met analytics een A/B test loslaten. Want wat voor het oog subtiele nuances lijken, kan voor je landingpage het verschil maken tussen conversie of niet. Meten is weten!

Foto van Murat Prins

Getriggerd?

Murat Prins vertelt u graag meer.

0522 24 61 62
murat@fizz.nl