Design principles: de basis van een goede website Header icoon

Niets is zo veranderlijk als het web. De ene ontwikkeling volgt de ander in rap tempo op, en de buzzwords vliegen je om de oren: customer journey, content strategy, CRO… waar begin je?
Jouke Zult • 09-06-2017 • Leestijd 6 min

Voor veel organisaties kan de stap naar een nieuwe website wat intimiderend lijken. Niet nodig! Want hoewel er dagelijks inderdaad oneindig veel digitale tools bijkomen, zijn deze stuk voor stuk van weinig betekenis zonder een doordachte, inhoudelijk basis. Te beginnen met het opstellen van je eigen set design principles.

 

Van corporate story naar ontwerpmanifest

Een goed geformuleerd corporate story communiceert de identiteit van jouw merk en organisatie. Het kan al besloten liggen in de werkwijze van je mensen, de visie waarmee je producten ontwikkelt, of de propositie van de diensten die je levert. Maar er is een verschil. Want wie bezoekt nou een website om daar de missie en visie van een organisatie te lezen?

Nee, een goede website onderscheidt zich vooral door de gebruiker deze waarden te laten ervaren. Door ze voelbaar te maken. Goed geformuleerde design principles geven jouw organisatie, en ons als creatieve partner, concrete handvatten die helpen bij het ontwerpen van deze gebruikerservaring. Van de structuur en het visuele ontwerp tot de tone-of-voice van de tekst. Ze doen duidelijke uitspraken over de belangrijkste wensen en behoeften van de gebruikers, van de organisatie, en de toepassing van technologie.

 

Stel duidelijke kaders, voorkom discussies

Een ander belangrijk voordeel van werken met design principles, is dat je de gang in het ontwerpproces kunt houden. Het bepalen van duidelijke en inspirerende kaders aan de gewenste user experience voorkomt dat het ontwerpproces halverwege stagneert door eindeloze discussies over persoonlijke voorkeuren en smaak. Door met alle teamleden, stakeholders en andere betrokkenen op voorhand heldere richtlijnen te bepalen, kom je sneller tot beslissingen en uiteindelijk tot een consistenter ontwerp van uw intranet, app, of website.

 

Effectieve design principles

Om ervoor te zorgen dat je product echt als uniek en authentiek wordt ervaren, is het van belang dat de stellingen niet te voor de hand liggend zijn. Geen open deuren intrappen, dus. Ga voor een goede basis uit van ten minste vijf richtlijnen, die:
• het team een gezamenlijk doel geven
• aansluiten bij het karakter van jouw merk (dus niet ‘afkijken’)
• inspireren bij het bedenken van ideeën of oplossingen
• specifiek genoeg zijn om te helpen bij het maken van keuzes (richtingbepalend)

 

Voorbeeld: Government Digital Service

Facebook, Amazon, Microsoft; allen legden ze hun filosofie vast in een stevige set design principles. Maar die van de Government Digital Service (Rijksoverheid.nl van de UK) is wellicht één van de meest sprekende voorbeelden.

Een fundering van betekenis

In het snelveranderende landschap van digitale media kunnen design principles dus een doorslaggevende rol spelen bij het ontwikkelen van jouw nieuwe communicatiemiddel. Ze borgen een gedeelde visie en zorgen daarmee voor draagvlak tijdens de realisatie van de website of applicatie. Bovendien helpen ze je om keuzes te maken die altijd het belang van de gebruiker voorop stellen. Dit maakt het ontwerpmanifest tot het perfecte vertrekpunt voor jouw nieuwe website. En een solide, toekomstbestendige basis waar je je digitale communicatie op voort kunt bouwen.

Foto van Jouke Zult

Ook aan de slag?

Jouke Zult vertelt u graag meer.

0522 24 61 62
jouke@fizz.nl