Ooit las ik iets van een onderwijzer: “Een leraar moet lesgeven. Ik word niet betaald om de kinderen aardig te vinden.” Daartegenover kwam een antwoord van een collega: “Maar kinderen leren niet van mensen die ze niet aardig vinden.”
Jan van Geerenstein • 18-07-2016 • Leestijd 6 min

Is dat aardig of eigenaardig?

“Kinderen leren niet van mensen die ze niet aardig vinden.” Dat raakte wel een kern. Ik vroeg mij af; zou je dat in ons vak van communicatie ook kunnen stellen? “Wij worden betaald om aan opdrachten te werken en niet om door onze klanten aardig gevonden te worden.”

We kunnen misschien vaktechnisch het gelijk aan onze kant hebben, maar gelijk is nog altijd een gift die je krijgt – iets dat je gegund wordt. Ik werk niet om aardig gevonden te worden, althans ik ben daar niet bewust mee bezig. Aardigheid zit van binnen. Je bent het of je bent het niet. Of, en dat kan ook: het komt er soms een beetje eigenaardig uit. En toch, als ik heel diep graaf, of beter gezegd eerlijker ben, dan moet ik toch misschien zeggen dat ik werk om aardig gevonden te worden.

“Energie komt vooral voort uit het kunnen visualiseren wie je er blij mee maakt.”


Bedenken, creëren doe je over het algemeen om mensen blij te maken. Wanneer dat perspectief er niet meer is, kom ik bijvoorbeeld ook niet meer in actie. Zo is het dan ook weer. Energie, risico’s nemen, komt vooral voort uit het kunnen visualiseren wie je er precies blij mee maakt. En als er soms iemand bij zit die niet snel blij is te maken – en die heb je – dan richt je het vizier op een ander.

Het klinkt erg afhankelijk in een wereld die vooral leert dat je een onafhankelijk individu moet zijn. Maar, gaat dat opgelegde leren niet vaak tegen de menselijke natuur in? Ik heb veel boeken gelezen over creativiteit, ik ken ook veel creatieve mensen. De verhalen komen allemaal sterk overeen. Er is een keer op vroege leeftijd een trigger, een honger geweest om mensen blij te maken. Soms uit bewijsdrang, soms om nare situaties te vergeten, soms ook gewoon zomaar plots ontdekt en hardnekkig volgehouden. Want, als het werkt, werkt het verslavend.



Hoog cijfer

Uit een onderzoek naar de loyaliteit van de klanten van FIZZ | Digital Agency blijkt dat we mogen bouwen op een hoog cijfer voor loyaliteit. De klanten zijn tevreden over ons, even los van het werk zelfs.


Is dat aardig of eigenaardig?
Foto van Jan van Geerenstein

Let’s energize the world with big ideas. Now!

Jan van Geerenstein vertelt u graag meer.

0522 24 61 62
j.vangeerenstein@fizz.nl