Employer Branding & Candidate experience Header icoon

Economische groei. Heerlijk! We hebben er weer mee te maken.
Christian Soer • 24-10-2017 • Leestijd 6 min

Op basis van de prognoses van zowel het Centraal Planbureau als die van de Nederlandse bank kunnen we vaststellen dat we komend jaar de sterkste economische groei kunnen verwachten in tien jaar tijd. Hoe fijn is dat! Er ontstaat weer ruimte om te ondernemen en om te ontwikkelen. Velen van ons hebben daar jarenlang naar verlangd.

Maar hoe gaan we de groei voor de komende jaren veiligstellen? De toenemende wereldhandel, de oplopende mate van consumptie en het aantrekken van investeringen dragen hier positief aan bij. Een fantastische bijkomstigheid is dat de werkloosheid in 2018 naar verwachting afneemt tot 4,7%. Dit heeft echter ook een keerzijde. En daar wil ik het graag met jullie over hebben.

Schaarste op het gebied van goed gekwalificeerde medewerkers

Doordat het aantal beschikbare mensen afneemt en de vraag toeneemt ontstaat er schaarste. Dat is vrij eenvoudig vast te stellen. Eind vorige eeuw werd schaarste op het gebied van personeel regelmatig opgelost met hoge salarissen en leaseauto’s. Dat is echter niet meer hetgeen wat de gemiddelde Nederlander drijft. We willen bij een leuk bedrijf werken, waar mooie producten of diensten ontwikkeld worden die je in kunt zetten om klanten blij te maken. We willen professionele en leuke collega’s om ons heen, er moet ruimte zijn om ambities waar te maken maar er moet ook voldoende ruimte zijn voor niet werk gerelateerde zaken. Dat vergt een andere houding van werkgevers naar hun huidige en toekomstige medewerkers.

Er is nu al een tekort aan chauffeurs, ICT-ers, professionals in de bouw, onderwijzers, online marketeers, etc. Eigenlijk hebben vrijwel alle sectoren direct of indirect wel al te maken met deze schaarste. Met meerdere klanten heb ik ingezoomd op dit probleem. Grote gemene deler is wel dat er vooral veel eisen gesteld worden en dat er weinig verteld wordt over wat het bedrijf te bieden heeft. Daarnaast worden er vrij algemene communicatiekanalen ingezet terwijl er op dit gebied fantastische ontwikkelingen zijn die ons in de gelegenheid stelen om heel gericht te communiceren over het aanbod van nieuwe banen.

Employer Branding & Candidate experience

Wil je goede kandidaten aantrekken? Neem dan je communicatie met de potentiele werknemers onder de loep. Schrijf krachtige vacatureteksten, waar kandidaten blij van worden. Ondersteun de teksten met beeldmateriaal of met film. Kies de juiste communicatiekanalen. Maak gebruik van de meest recente ontwikkelingen op gebied van social media en online marketing. Dit stelt je in de gelegenheid om heel gericht met de personen te communiceren die je zoekt. Zorg dat kandidaten op de juiste plek van je website binnenkomen. En dat ze daar vinden wat ze zoeken. Maak solliciteren eenvoudig en aantrekkelijk. Je richt de communicatie dus niet alleen meer op klanten maar je richt je ook op potentiele werknemers. Behandel ze als klanten!

Daarnaast kun je ervoor zorgen dat je medewerkers ambassadeurs van jouw bedrijf worden. Hoe mooi is het als iemand enthousiast over zijn werk verteld. Los van dat je de medewerkers dat enthousiasme gunt draagt het ook nog eens bij aan de ontwikkeling van het imago van je bedrijf. Als je dat goed aanpakt krijg je het zelfs voor elkaar om medewerkers aan te trekken voor de functies waarvoor vrijwel geen kandidaten zijn. Deze uitspraak is gebaseerd op eigen ervaring overigens.

Wanneer er meer opdrachten uit de markt te halen zijn, heb je als onderneming ook de mogelijkheid om specifieker werk uit de markt te halen. Opdrachten die beter passen bij het profiel van jouw onderneming. Opdrachten van klanten bouwen zo mee aan de profilering van de onderneming. Dat heeft ook weer positieve effecten voor het aantrekken van nieuwe mensen. Talentvolle mensen zijn ook kieskeurig op het soort werk, opdrachten en klanten waarvoor ze gaan werken.

Heb jij ook te maken met het niet goed in kunnen vullen van vacatures? Dan hoop ik je met deze blog inspiratie geleverd te hebben om naar een oplossing toe te werken. Professionele ondersteuning gewenst? Ik help je graag. Heel graag zelfs!

Foto van Christian Soer

Professionele ondersteuning gewenst?

Christian Soer vertelt u graag meer.

0522 24 09 14
christian@fizz.nl