Innovatie, marketing en een brein dat niet meewerkt. Header icoon

Het vraagt een bijna schizofreen gedrag van het brein om te kunnen schakelen tussen (semi-) overheidsinstellingen, certificeringsinstanties in de zorg, organisaties uit het onderwijsdomein en een foodmerk in het guilty pleasure segment.
Christian Pelman • 18-08-2017 • Leestijd 6 min

Gelukkig heb ik een soort dwangmatige nieuwsgierigheid naar het hoe en waarom van zo ongeveer alles, waardoor de conclusie ook weer snel getrokken kan worden, dat in essentie iedere klant hetzelfde wil, namelijk:

“(zo veel mogelijk) enorm tevreden klanten/leden/ouders/mensen die verrast worden door de fantastische tailor made producten/dienstverlening die wij hen op een inspirerende wijze aanbieden via de meest passende kanalen. Hierbij willen wij zo veel mogelijk macht/geld/liefde ontvangen met een efficiënte input van effort/middelen.” . 

Hoewel dit voor nagenoeg iedere organisatie opgaat, zijn de variabelen natuurlijk van een ongekende diversiteit. Het gaat in ons vakgebied om het helpen van onze klanten bij het beïnvloeden van één of meerdere van deze variabelen om die organisaties dichter bij hun doelen te laten komen. Dit systeem is al zo oud als de weg naar Rome en zal waarschijnlijk ook nooit veranderen. Wat echter wel continu in beweging is en zal blijven, zijn die variabelen zelf en de wijze waarop ze  te beïnvloeden zijn. Het maakt de reis spannend en avontuurlijk en zo nu en dan loop je ineens tegen een pareltje op, omdat je niet dezelfde afslag hebt genomen als gisteren. Het is iets wat Ruud Veltenaar in een keynote het kantelen van de wereld noemt.*

 

 

Ik ben dol op die beweging, die innovatie, die veranderingen die elkaar opvolgen, het proces van continue ontwikkeling. Het maakt je niet alleen nieuwsgierig, maar zorgt er ook voor dat je continu op zoek bent naar een verbetering van datgene wat op dit moment het beste werkt. En dat is prettig in een wereld waarin we niet langer bezig zijn met lange termijn strategieën, omdat we toch niet weten hoe de wereld er over een paar jaar uitziet. Beter kunnen we ons richten op wat ons als organisatie drijft en wat wij willen betekenen voor onze klanten. Als we dan flexibel zijn in de wijze waarop en met welke zaken we dat doen, zijn we altijd op de juiste weg. Herinnert u zich de TED Talk van Simon Sinek van een jaar of tien geleden nog?*

 

 

Het is intrigerend om te zien dat we er elke keer in slagen om iets nieuws te doen in een wereld waarin alles al lijkt te bestaan. Vaak zijn het maar kleine veranderingen, waarvan je pas later ziet hoe groot de impact kan zijn. Hoe dan ook blijkt dat het bij veel personen en in veel organisaties lastig is om veranderingen door te voeren. Dat heeft over het algemeen niks te maken met onwil, het is nu eenmaal zo dat het brein liever op routine werkt. Ik heb Paul Smit daar wel eens mooi over zien vertellen, mocht je geïnteresseerd zijn.*

 

 

In ons vak is het goed om te dromen van een toekomstige wereld of een toekomstige business case voor de organisaties van onze klanten. Hoewel het soms wat confronterend kan zijn als je samen met een klant concludeert dat er een deur gesloten moet worden, geeft het ook weer enorm veel energie als je dan samen de deur hebt gevonden naar de wereld van morgen.

Foto van Christian Pelman

Bulldozing barriers NOW.

Christian Pelman vertelt u graag meer.

06 23 02 11 27
c.pelman@fizz.nl