Moet werken leuk zijn? Header icoon

‘Werken moet vooral ook leuk zijn.’ De huidige generatie heeft dit credo al behoorlijk tussen de oren zitten. Toch is dit pas recent gedachtegoed. We spreken namelijk pas de laatste twintig jaar over plezier in je werk en het streven naar geluk.
Christian Soer • 21-10-2016 • Leestijd 6 min

De bekende Vlaamse professor Dirk de Wachter, zou echter zeggen dat het best ietsje minder kan met dat geluk. “Er is niets mis met af en toe ongelukkig zijn”, zegt hij als reactie op dit streven naar geluk. Het gaat natuurlijk mis als we het proberen af te dwingen, te eisen. Toch is het natuurlijk helemaal waar dat je beter fluitend naar je werk kan gaan, dan met een chagrijnig gezicht. Zeker het vak van Marketingcommunicatie vraagt om energie en positieve flow. Dat is de essentie van het vak en ook haast een natuurlijk selectiecriteria.

On-Nederlands
In een weekblad las ik dat het helemaal geen schande is om niet door te zetten tot je je doel bereikt hebt als dat langdurig ten koste van je eigen welzijn gaat. Soms is stoppen een veel betere optie, zodat je een pas op de plaats kunt maken om uit te zoeken wat beter bij je past. Dat is niet altijd makkelijk want soms moet je daar behoorlijke offers voor doen op het gebied van bijvoorbeeld inkomsten, zekerheid of status. Deze denkwijze is eigenlijk erg on-Nederlands, want wij zijn grootgebracht met het idee dat je het verst komt met hard werken.

Gisteravond nog sprak ik een gepensioneerde docent die op zijn 50e samen met zijn vrouw naar Samoa, een eiland met 190.000 inwoners ten noorden van Nieuw Zeeland, verhuisde om daar samen in de functie van directeur en ontwikkelaar van passende leermethodes aan de slag te gaan bij een school voor minder valide kinderen. Banen opgezegd, huis en haard achtergelaten om vervolgens te leven van een zeer gering inkomen waarvan alleen voedsel en een eenvoudig onderkomen bekostigd konden worden. Ik heb veel respect voor mensen die dit durven te doen. Alle zekerheden loslaten en de idealen najagen.

Wie is er nu gek? De Nederlander of de Australiër?


Vorig jaar kwam ik op een camping in Australië met een ondernemer in gesprek. Bij het kenbaar maken van mijn roots vertelde hij dat hij zeker voor de Nederlander zou kiezen als hij een vacature had waarop tien Australiërs en één Nederlander zouden solliciteren. Waarschijnlijk las hij de verbazing op mijn gezicht want hij voegde eraan toe dat Nederlanders harde werkers zijn waar je op kunt bouwen. Australiërs wilden volgens hem ook wel werken, maar niet als het mooi weer is om te surfen.

Goed snik
Onze arbeidsethos wordt blijkbaar wereldwijd geprezen. De vraag is echter wie er nu gek is. De Nederlander of de Australiër? In Nederland zie je ondertussen dat er een behoorlijke beweging in het onderwijs gaande is. Op veel scholen gaat het al lang niet meer alleen om het najagen van zo hoog mogelijke cijfers. Er wordt steeds vaker ruimte geboden voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen, zowel in het primair-, voortgezet-, als beroepsonderwijs. Gelukkig zien ouders ook steeds beter in dat hun kind de andere kinderen of de ouders zelf niet perse hoeft te evenaren of overtreffen op het gebied van resultaten op school of op de arbeidsmarkt. Nog steeds zijn we prestatiegericht, maar niet meer ten koste van alles.

Ik ben een gelukkig mens. In het marketing- en communicatieveld zie ik dagelijks de chemie ontstaan tussen aanleg, inzet en plezier. Zelf vind ik het altijd de uitdaging om erop te sturen, of vind ik het mooi om te zien, dat er een match ontstaat binnen een team van mensen die een gezamenlijk doel voor ogen hebben. In ons geval is dat doel vaak om een merk of een bedrijf een gezonde ontwikkeling door te laten maken op gebied van positionering, naamsbekendheid, conversie of omzetgroei.
Binnen zo’n team van mensen, bestaande uit klanten en FIZZ | Digital Agency is het elke keer weer de kunst om flow en plezier te laten ontstaan. Als dat lukt worden doelen standaard overtroffen en haalt iedereen daar voldoening uit. Bij een oplevering of een evaluatie komen mensen niet zelden vrolijk en lachend de vergaderruimte uit.

Het is niet vanzelfsprekend, niet altijd makkelijk maar als je er in gelooft dan krijg je het voor elkaar.

Foto van Christian Soer

Wil je dat ook ervaren?

Christian Soer vertelt u graag meer.

0522 24 09 14
christian@fizz.nl