Laat ik eens met een obligate zin beginnen: In deze nieuwe tijden bepaalt technologie het ritme, het tempo van de ontwikkelingen in de wereld... Het bijhouden van deze ontwikkelingen vraagt veel energie en het is al een hele kunst om echt bij te blijven.
Jan van Geerenstein • 15-09-2017 • Leestijd 6 min

Het risico is dat er wat mij betreft, te weinig rijpingstijd is. Waardoor aangegeven ideeën tot verbeteringen, niet echt de kans krijgen om ook veranderingen teweeg te brengen. Immers, de volgende ontwikkeling dringt zich alweer op. Zo ook in het vak van communicatie.

Was eerder creativiteit de initiator, nu is creativiteit slechts een saus over de technologie. Over dat dunne laagje chroom. Ideeën rijpen niet langer door tot veranderingen.

De veranderingen die wij nu zien, zijn vooral de verwarringen van de nieuwe dingen, die wij dan maar veranderingen en verbeteringen noemen. En er is heel veel verwarring.

Wanneer we allemaal dezelfde technieken gebruiken en creativiteit slechts gebruiken als verpakking van diezelfde technologie, zal naar verloop van tijd alles op elkaar lijken en de opbrengsten voor een ieder hetzelfde zijn. We snoepen allemaal van dezelfde taart die op termijn te klein gaat worden voor teveel spelers. De macht van het kapitaal en de macht van de distributie zijn dan beiden de grote winnaars. Zoals altijd.

De creatievelingen zijn niet langer meer de opiniepeilers en staan niet langer meer aan de rand van de wereld, om te beschouwen, te luisteren en te vertalen.

Geld, macht en techniek sleurt hen naar het grijze midden. Toch heeft het dienen van deze machten nog nooit geleid naar vrijheid en ‘geluk’. Ook al heten we Leonardo of Michelangelo. Er is niets nieuws onder de zon, ook zij werden de wereld (en kerk) van geld en roem in gesleurd. Al verstopten zij in hun werk stilletjes wel eens wat ‘opinies’.

Dat creativiteit niet meer als heraut voorop gaat, is enigszins te snappen. De techniek is een wondere wereld waar ook voor creatieven nog veel te ontdekken valt. Echter, om technologie steeds voor ons uit te laten gaan, is uiteindelijk de deur open zetten voor een ‘ratrace’ die nooit ophoudt en ons steeds meer afhankelijk maakt, nivelleert en vergrauwd.

Als voorbeeld: robots zien er doorgaans op alle bestaande plaatjes nu ook allemaal hetzelfde uit. Al verpakken we ze naar het beeld van de ideale mens. En reproduceren maar... Alles even mooi, alles even sterk, alles even gezond, alles even goedkoop, alles even effectief. Het duurt niet lang meer of we projecteren dat wat een robot allemaal kan (en is) op de mens. Alles even mooi, alles even gezond, alles even...

Wanneer creativiteit als een moreel kompas, een weg blijft zoeken naar uniciteit, blijft er misschien hoop op een leukere wereld (en een leuker communicatievak.). Waarom is creativiteit een moreel kompas? Heel basaal gezien, is de drive van creativiteit: mensen blij maken en verwonderen.

Hoe professioneel ook verstopt in kwaliteiten, achter strategieën, achter communicatiemodellen, achter bureaupretenties, het blijft een hartje wat opspringt van een leuk idee, wat de wereld kleine zetjes kan geven in een goede richting. Daar moet het beginnen.

Opspringende hartjes... Onze oudste zoon zag er laatst 1 op een monitor, samen met zijn vriendin, een heel kleintje... Wow!

Foto van Jan van Geerenstein

In a gentle way you can shake the world. Now.

Jan van Geerenstein vertelt u graag meer.

0522 24 61 62
j.vangeerenstein@fizz.nl