Passie is nog altijd sneller dan de tijd. Header icoon

We kijken elkaar aan en zeggen tegen elkaar: “Het is alweer december, de tijd gaat zo snel.” Een cliché laat alweer van zich horen. Maar, clichés zijn vermomde en in saaiheid gedompelde waarheden. Toch?
Jan van Geerenstein • 14-12-2016 • Leestijd 6 min

Mijn vrouw zegt beslist te weten dat er ‘iemand boven’ stiekem aan de tijdsknop zit te draaien. Een dag duurt nog steeds 24 uur, maar die eenheden zijn ook maar bedacht in relatie met de planeten om ons heen. De zon en de Aarde zouden toch ook heel stiekem ietsje sneller kunnen draaien? Wie controleert dat? In ieder geval de perceptie van mijn vrouw is een perceptie die wel meer mensen hebben. Zeker aan het einde van het jaar.
Het begin van het jaar lijkt daarentegen weer trager op gang te komen. We zien er zelfs tegenop om er doorheen te komen. De januari-dip is ook een cliché. En clichés zijn nogmaals niet meer dan vermomde waarheden.  

We kijken tegen het jaar op als het nog moet beginnen. Ondernemers worden meestal onrustig als zij nog een leeg jaar voor zich hebben. De kosten voor het nieuwe jaar hebben ze al haarfijn in kaart, maar de opbrengsten is voor de één groot zwart gat en voor de ander is de genoteerde omzet voor het nieuwe jaar een risico om nu al op je lauweren te rusten.

De nog in het duister tastende ondernemers zijn in de eerste weken op zoek naar houvast. Er worden thema’s en motivatieprogramma’s bedacht om de verantwoordelijkheid van de ongewisse opbrengsten te delen per hoofd van het werknemersbestand. Of het echt helpt maakt niet uit. De perceptie is er dat de ondernemers er niet alleen voor staan en alleen onrustig zijn. Je zou ook kunnen bouwen op het feit dat het tot nu toe elk jaar goed is gekomen. Dat de tijd ook dikwijls vanzelf vragen oplost en af en toe zelfs een cadeau geeft, tussen wat het neemt.

Voor de ondernemers die de contracten voor het nieuwe jaar al in de kast hebben liggen, gelden weer andere onzekerheden. Hoe krijgen we het ook dit jaar voor elkaar en hoe blijven we fris en laten we ons niet regeren door de waan van de dag? Vernieuwend kunnen blijven is het geheim voor continuïteit. Maar, daar moet wel tijd voor gemaakt worden. Komen we weer uit bij de factor tijd. Tijd die je niet hebt of tijd die jou heeft.

‘Vernieuwend kunnen blijven is het geheim voor continuïteit’

Nog niet zolang geleden hebben we als FIZZ | Digital Agency, ons gecommitteerd  aan de tijd. Marketing communication at the speed of Now. Bij de tijd, helemaal van deze tijd. We lopen ermee op. Gaat het snel, wij gaan net zo snel. We benen het bij. Niet de brallerige taal dat we voorop lopen, maar dat we begrijpen wat er vandaag aan de hand is en wat vandaag relevant is. En dat is veel. Weet je wat sneller gaat dan welke agency, welk marketingcommunicatiebureau dan ook? De klanten, onze klanten! Die gaan niet alleen hard, die weten ook nog eens precies hoe hard ze gaan. Ze zitten achter het stuur met hun ogen gericht op het dashboard. Met meer metertjes dan ooit. Probeer dat maar eens bij te benen. “Catch up, if you can.”

De tijd dat wij als bureaus aangaven hoe hard het tempo moet zijn en in welke richting die snelheid moest gaan, is nagenoeg voorbij. Nu heb je de vaardigheid nodig om in rijdende treinen te springen. Snel te begrijpen waar je (even) van toegevoegde waarde kunt zijn. Snel van begrip, los op de voetjes, trippelend op de fundamenten van het vak van vandaag. Fundamenten die morgen niet meer gelden en misschien overmorgen weer wel. Je weet niet waar je aan toe bent en dat moet eigenlijk een heerlijk gevoel voor je zijn. Anders moet je geen plaats nemen in het vak of die rijdende trein van de klant die zo hard gaat. Het is een geluk om niet te weten wat het nieuwe jaar ons gaat brengen.

Is er nog iets wat voorop kan lopen? Is er nog redding als je het toch in je systeem hebt om een wedstrijd te winnen? Ja! Er is niets sneller dan passie. Passie brengt je op het puntje van je stoel. Maakt je tot een vlinder, nippend van al het goede van hot naar her, naar plekken waar je nooit dacht te komen. Sneller dan een klant? Ja! Passie brengt de klant in een houding van luisteren. Passie laat een klant genieten, op het puntje van zijn stoel om jou te volgen. De klant gaat zich in jou herkennen. Gaat samen met jou snode plannen smeden voor een nieuwe, wellicht nog snellere trein. Man, man wat een mooie tijden!

Fijne tijd gewenst. Het is immers december. En ja de tijd is snel gegaan, maar wij ook.

Foto van Jan van Geerenstein

Het is alweer december, de tijd gaat zo snel

Jan van Geerenstein vertelt u graag meer.

0522 24 61 62
j.vangeerenstein@fizz.nl