Search Engine Optimization (SEO), oftewel zoekmachine optimalisatie is continue onderhevig aan schommelingen en belangrijker dan ooit. SEO is geen eenmalige truc om de zoekresultaten te manipuleren.
Murat Prins • 11-12-2017 • Leestijd 6 min

Maar wat is SEO anno 2018 dan? En hoe kan je SEO het beste toepassen voor je eigen online marketingstrategie? En wat zijn de grootste SEO trends van 2018? Deze blog geeft antwoorden op o.a. dit soort vraagstukken.

Missie van Google

Voordat we beginnen aan de trends is het belangrijk om de missie van google altijd voor ogen te houden. Google heeft een duidelijke missie, namelijk: de gebruikers voorzien van relevante en kwalitatief hoogwaardige zoekresultaten. Google wil dat haar gebruikers zo eenvoudig, veilig en zo snel mogelijk aan de juiste informatie komt. Hoe kun je SEO dan het beste gebruiken om hoog te scoren in de organische zoekresultaten van Google? Optimaliseer je content voor je gebruikers!

Het is dus noodzakelijk dat je website zo duidelijk mogelijk is voor je bezoekers en voor Google. Laten we de trends aftrappen met de basis die altijd relevant is, namelijk de SEO on-page factoren.

On-page SEO

Met het inrichten van de on-page factoren zorg je voor meer duidelijkheid voor de bezoekers en Google. Denk hierbij aan:

• Title tag van je pagina;
• Meta omschrijving van je pagina;
• Logische en heldere url-structuur;
• Het gebruik van header tags, (H1,H2,H3 etc);
• Interne links die linken naar relevante content;
• Optimaliseren van afbeeldingen;
• Voldoen aan de Google richtlijnen voor webmasters;
• Zoektermen toepassen indien ze relevant zijn;
• Uitgaande links naar pagina’s met kwalitatieve content;
• Geen spelfouten of grammaticale fouten;

 

Directe antwoorden van Google

Steeds vaker geeft google direct antwoord op een vraag. Om dit aan te tonen heb ik een screenshot toegevoegd van de zoekopdracht: “voetbal uitslagen eredivisie”.

Bron: zelf gemaakte screenshot (04-12-2017)

Dit is een voorbeeld van een direct antwoord van google, maar er zijn veel meer voorbeelden van ‘rich snippets’ waarin google direct antwoord geeft op een zoekterm. Wat betekent dit voor jou en SEO? Een website die voetbaluitslagen bijhoudt kan rekenen op aanzienlijk minder verkeer.

Maar als de intentie achter een zoekterm niet beknopt weergegeven kan worden door Google, dan kan dit een toename in verkeer betekenen voor je website als je gaat werken aan ‘rich snippets’. Stel je zoekt in Google op: “hoe bak ik een ei” dan zul je zien dat dit een toename in verkeer is voor de website met een ‘rich snippet’.

Voice search

De opkomst van spraakgestuurd zoeken is een spannende en nieuwe ontwikkeling. In de VS wordt op mobiel al 20% van de zoekopdrachten via stem verstuurd! Wat betekent dit voor jouw website en content? Zorg ervoor dat je content persoonlijk en helder is. Dan zullen de bezoekers, die steeds meer gebruik gaan maken van voice search, ook naar je website trekken. Tip: probeer je teksten eens hardop voor te lezen. Zou je ook zo tegen iemand praten?

Mobile first en AMP

Je kunt er niet meer omheen, mobiel is belangrijker dan ooit! Zorg er daarom voor dat je website een responsive design heeft. Met responsive design bedoel ik dat je website dynamisch mee schaalt voor de bezoekers als ze bijvoorbeeld de website bezoeken vanaf een mobiel, tablet of desktop. AMP staat voor Accelerated Mobile Pages. Dit zijn pagina’s met statische content die geoptimaliseerd zijn voor het browsen met mobiele apparaten. AMP zorgen ervoor dat je website veel sneller laadt. Nu het ‘mobile first’ principe zo van belang is, kan je als website ook gestraft worden als je website niet geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik.

Snelheid van je website

De snelheid van je website is erg belangrijk om goed te scoren in de zoekresultaten. Dit draagt bij aan een betere ‘user experience’ en als jouw website sneller laadt dan die van je concurrent dan heb jij een streepje voor bij google. Tip: gebruik GTmetrix, Pagespeed insights en Pingom tools om snel inzichtelijk te krijgen welke factoren nog verbeterd kunnen worden.   

Veiligheid

Een https-verbinding is al sinds 2014 een ranking factor, maar wordt steeds meer een vereiste. Een SSL-certificaat voor je website is een must in 2018. Heeft je website nog geen veilige https-verbinding, dan krijgen bezoekers een waarschuwing dat de verbinding mogelijk niet veilig is. Niet echt de eerste indruk die je wilt maken toch?

Monsterartikelen

Dit zijn artikelen die de diepte ingaan met enorm veel content. De grote voordelen van deze monsterartikelen zijn een lagere bouncepercentage, terugkerende bezoekers en de ‘zegen’ van google, want die houdt van waardevolle content. Een ander groot voordeel is dat je webpagina niet alleen maar scoort op een aantal organische zoektermen, maar op talloze ‘longtail’ zoektermen. Zo is het mogelijk dat je monsterartikel op meer dan 100 organische zoektermen scoort! Vanuit je monsterartikelen kun je ook weer goed gebruik maken van in interne links.

Rankbrain, Semantiek en Kunstmatige intelligentie

Voorheen wist je als webmaster wanneer er een nieuwe google algoritme update zou komen, en wat dit zou betekenen voor je website. Na enige paniek op diverse fora wist je precies wat je moest optimaliseren om je rankings in de zoekresultaten te behouden. Tegenwoordig is dat anders met Google Rankbrain. Rankbrain is in het leven geroepen om bezoekers nog sneller van de juiste antwoorden te voorzien.  Met behulp van artificial intelligence traint het algoritme zichzelf om patronen te herkennen.  Als Rankbrain een onbekende zoekterm ziet kan hij beter inschatten welke woorden of zinnen een onderlinge relatie hebben en wat de beste zoekresultaten zijn om te tonen. Voornamelijk met lange zoekopdrachten (voicesearch) had google voorheen ‘moeite’ om de juiste resultaten te tonen.

Gebruikerservaring

Google wordt steeds beter in het meten van de gebruikerservaring. Heeft je website irritante, scherm vullende pop-ups? Zorg dat je deze meteen verwijdert of aanpast naar een gebruiksvriendelijke variant. Wordt de content overzichtelijk en visueel aantrekkelijk gepresenteerd? Hoe zijn het lettertype, regelafstand, tussenkopjes en de rest van je content gepresenteerd aan de bezoeker? Is het voor de bezoeker in een oogopslag duidelijk wat die aan je webpagina heeft? Ook hier zijn factoren als bounceratepercentage, CTR, dwelltime en aantal pageviews per sessie belangrijke meetinstrumenten voor webmasters om je website te optimaliseren.

Uiteraard is dit een beknopt artikel waarin elke trend kort wordt toegelicht. Aan elke trend zou een monsterartikel gewijd kunnen worden. SEO in 2018 zou voor elk bedrijf een essentieel onderdeel moeten zijn van hun online marketingstrategie. Last but not least: SEO is altijd maatwerk dat continue gemeten en geoptimaliseerd moet worden.

Wil jij organisch goed gevonden worden in google en je SEO strategie goed inrichten? Fizz.nl bespreekt graag de mogelijkheden.

Foto van Murat Prins

Wil jij organisch goed gevonden worden in Google?

Murat Prins vertelt u graag meer.

0522 24 61 62
murat@fizz.nl