Sterk Werk Merk

“Op dit moment heb ik meer behoefte aan nieuwe mensen dan aan nieuwe opdrachten.”

De economie zit volop in de lift, maar veel bedrijven kunnen er niet van profiteren door een gebrek aan arbeidskrachten. Die zijn er wel, maar doordat er zoveel werk wordt aangeboden, kunnen zij heel selectief te werk gaan in de keuze voor een werkgever. In de praktijk kan een leuk bedrijf met een mooie vacature de juiste kandidaten mislopen, omdat het bedrijf niet genoeg opvalt of de verkeerde kanalen kiest om zichzelf te presenteren.

The Millenial Way

Eerst maar eens wat cijfers. In 2018 heeft het aantal openstaande vacatures een recordhoogte bereikt. Nederlandse werkgevers zoeken op dit moment bij elkaar opgeteld naar meer dan 251.000 nieuwe krachten op de werkvloer. Daarnaast verandert de samenstelling van de arbeidsmarkt. Volgens onderzoeken bestaat de arbeidsbevolking in 2025 voor 75 procent uit Millenials. Wat brengt dit voor veranderingen met zich mee?

1. De generatiekloof openbaart zich

Millenials - geboren tussen 1980 en 2000 – zijn opgegroeid in een tijd waarin technologische veranderingen zichzelf razendsnel opvolgden. In vergelijking met hun ouders - de Babyboomers - hechten zij minder waarde aan een vaste baan. Wat Millenials dan wel belangrijk vinden? Naast een goed salaris kijken zij met name naar zaken als een prettige werksfeer, voldoende doorgroeimogelijkheden, innovatie en een goede balans tussen werk en privé. Samengevat zou je kunnen zeggen dat bedrijfscultuur in toenemende mate een belangrijke rol bij de keuze voor een werkgever.

2. Reputatie is alles

Daarnaast vinden Millenials de reputatie van een bedrijf bovengemiddeld belangrijk. Voordat zij ergens solliciteren, zullen ze eerst de website en socials checken van het bedrijf dat de vacature heeft geplaatst. Matcht de presentatie van een bedrijf in deze online etalages niet met hun eigen belevingswereld, dan zullen ze dat als een sollicitatiedrempel ervaren. Ook wenden zij andere kanalen aan om werk te vinden.

Het werven van nieuwe mensen gaat door al deze aspecten niet langer alleen over het opstellen van een vacature. Bedrijven hechten er steeds meer waarde aan om te werken aan hun werkgeversmerk. Dit zorgt ervoor dat Employer Branding ook meer en meer een marketingaangelegenheid wordt.

Je identiteit neerzetten met ambassadeurs

Wanneer we praten over een merk gaat het altijd over identiteit en imago. In de praktijk worden deze twee begrippen vaak door elkaar gebruikt, maar er is een wezenlijk verschil. Als bedrijf stel je je identiteit zelf vast. Dat doe je aan de hand van een aantal kernwaarden waar jij als bedrijf voor wil staan. Let er wel op dat dit zoveel mogelijk gebaseerd is op de realiteit. Als je dit goed doet, zal je identiteit niet veel afwijken van je imago. Je imago wordt uitsluitend bepaald door de mening van de buitenwereld.

De identiteit van je bedrijf wordt onbewust voor een groot deel uitgedragen door je werknemers. Met hun instelling en gedrag bepalen zij deels de uitstraling op de buitenwereld. Heb jij een telefoniste in dienst met een opgewekte stem? Dan komt jouw bedrijf bij het eerste contact optimistisch over op mensen. Dit is natuurlijk slechts een simpel voorbeeld. Er zijn veel factoren die bepalen of jouw werknemer ook een goede ambassadeur is. Het goede nieuws is dat jij dit als werkgever voor een groot deel kan beïnvloeden. Denk daarbij aan aspecten als aandacht voor persoonlijke ontwikkeling, goede secundaire arbeidsvoorwaarden of de sfeer op de werkvloer. Het wervingstraject stopt niet op het moment dat een werknemer in dienst treedt. Zelfs niet als een werknemer na een actieve periode vertrekt naar een andere werkgever. De indruk die blijft hangen zal worden overgebriefd naar anderen in de markt.

Een sterk werkgeversmerk

Een merk word je niet van de ene op de andere dag. Je moet er eigenlijk continu aan bouwen. Maar het begint met het formuleren van je identiteit. Wie ben je als bedrijf? Waar sta je voor? En wat kan jij betekenen voor je klanten? De optelsom van al deze afzonderlijke aspecten leg je vast in een arbeidscommunicatieplan. Vergeet daarbij niet die medewerkers die net nog aangestipt werden. Vanuit hun ambassadeursrol vertegenwoordigen zij een meerwaarde als ze actief betrokken worden bij het vaststellen van de identiteit. De kernwaarden die naar voren komen tijdens dit proces, zijn de unique selling points van je organisatie. In je communicatiestrategie moeten deze een centrale rol spelen. Daaromheen bouw je de content met de juiste tone of voice en beeldtaal. Denk ook een goede planning. En last but not least; bepaal je communicatiekanalen. Dit begint al aardig op marketing te lijken, toch?

Waarom eigenlijk al die moeite?

Elke marketingeuro die je besteedt aan Employer Branding betaalt zich dubbel uit. Een sterk merk zorgt er enerzijds voor dat je eerder in het oog springt en aanspreekt bij kandidaat werknemers. Maar anderzijds zal het ook aanslaan bij je klanten en helpen om op de radar te komen bij potentiële klanten.