Als 21-jarige val ik er precies middenin. Die doelgroep die bij elke verkiezing weer massaal verstek laat gaan: Jongeren tussen de 18 en 24 jaar.
Romee Bravenboer • 14-03-2018 • Leestijd 6 min

Op 21 maart aanstaande mogen we onze stem uitbrengen voor de Gemeenteraadsverkiezingen, maar jonge kiezers met verkiezingskriebels moet je met een vergrootglas zoeken. FIZZ heeft de afgelopen tijd gewerkt aan een opkomstcampagne voor de gemeenten Meppel en De Wolden en daarbij was er extra aandacht voor deze doelgroep.

Politieke prikkels

Jongeren en politiek, het is een lastige combinatie. Gemeenten willen dat meer jongeren gaan stemmen. Veel jongeren haken af doordat de politiek ver van ze afstaat. Politici zijn vaak lastig benaderbaar. Jongeren willen graag snel en makkelijke contacten leggen, het liefst online. Daarbij zijn wij - de jongeren - beeldend ingesteld. We zien liever een toegankelijke vlog in plaats van een lange brief van de burgermeester te moeten lezen. De communicatie van politici is nog niet ingericht op ons als de jeugd van tegenwoordig. Je moet ons stimuleren, inspireren en prikkelen om mee te denken. We zullen dan sneller begrijpen hoeveel invloed we kunnen hebben. Wie weet worden we daardoor ook sneller zelf politiek actief. (Een beetje verjonging in de politiek zou toch een mooie bonus zijn).

Sociale stimulans

In de campagnes voor de gemeenten Meppel en de Wolden heb ik voordeel geplukt van mijn rol als ervaringsdeskundige. Daardoor ben ik ook scherper gaan letten op de communicatie vanuit de lokale overheid met jongeren in het algemeen. In mijn eigen gemeente (Zwolle) heb ik weinig gehoord en gezien van de politieke partijen die meedoen aan de Gemeenteraadsverkiezingen. Ik merk tegelijkertijd ook dat ik niet snel zelf actief op zoek ga naar informatie als dat niet hoeft. Voor gemeenten is het daarom effectiever om informatie aan te reiken via de kanalen waar jongeren veel te vinden zijn. Social media vormen een ideaal podium om direct met deze doelgroep in contact te komen, te vragen waar ze voor staan en wat zij belangrijk vinden. Onze onlinecampagnes waren daarom gericht op betrokkenheid via de social media. Hierdoor wordt de interesse aangewakkerd en is er meer stimulans om het stemhokje op te zoeken!

850.000 x de eerste keer

Op 21 maart mogen 850.000 generatiegenoten van mij voor het eerst naar de stembus. Het is belangrijk dat wij –  de toekomst van dit land -  op de hoogte worden gehouden van ontwikkelingen die plaatsvinden en ideeën die leven in de maatschappij. Maar dan wel op onze manier. Vooral niet te stijf. Daar zijn we allergisch voor. Zelf heb ik overigens geen campagne nodig. Vanuit huis heb ik meegekregen dat stemmen er gewoon bij hoort als je een volwassen inwoner van dit land bent. Zouden meer ouders moeten doen. Dat zou ook al een stuk schelen. 21 maart ga ik ook zeker naar de stembus in Zwolle! Zo gepiept. Slechts vijf minuten op de fiets. Met als beloning het gevoel dat ik kan laten zien waar ik voor sta.

Foto van Romee Bravenboer

Vergeet niet, door niet te stemmen kies je ook!

Romee Bravenboer vertelt u graag meer.

0522 24 61 62
romee@fizz.nl