WijkApp: sociaal medium pur sang. Header icoon

“Bouwen aan een WijkApp, is bouwen aan meer sociale betrokkenheid”, volgens Ferry Hupse, developer bij FIZZ | Digital Agency.
Murat Prins • 18-07-2016 • Leestijd 6 min

Samen dingen delen en doen

Ferry Hupse is één van de ontwikkelaars bij FIZZ | Digital Agency. Al voordat hij zich vorig jaar bij het team aansloot, ontwikkelde hij samen met drie vrienden uit zijn buurt de 'WijkApp'. Spontaan, uit bewogenheid met alles wat in de buurt speelt. Ferry: “Deze app is ontwikkeld om echt samen dingen in de wijk te delen en doen.” Het idee voor de WijkApp ontstond bij de wijkraad Ribbelt-Stokhorst, in zijn toenmalige woonplaats Enschede. Ferry: “Ik sprak toevallig een buurman die lid was van de raad. Zo raakte ik als vanzelf bij het project betrokken.”


Scope

Het doel van de wijkraad was om interactie tussen wijkbewoners te vergemakkelijken middels een digitaal prikbord. De gedachtesprong naar een app was toen gauw gemaakt, ook omdat dat voor jongere gebruikers laagdrempeliger is dan een website.

En tijdens een ontwikkelproces ontstaan weer nieuwe ideeën. De scope wordt breder. Participatie heeft vele gezichten en is onderhevig aan steeds veranderende omstandigheden. “We zijn eenvoudigweg in gesprek gegaan met belanghebbenden om meer user stories op te halen en te onderzoeken hoe de app daar een rol in kon spelen. En dan komen er functionaliteiten bij, zoals de integratie van sociale netwerken als Facebook en Twitter. En natuurlijk mocht het lokale weerbericht ook niet ontbreken.

 

Spin-off

 

De potentie van de app bleek al snel uit de interesse van andere gemeenten. Na initiële opzet onderging de WijkApp een make-over en is hij gelanceerd voor de wijken Deppenbroek in Enschede en De Nijverheid in Hengelo. Een andere spin-off is de NoaberApp. “Een app met vergelijkbare functionaliteit, maar met een grotere focus op WMO. Deze hebben we ingericht voor een aantal dorpskernen in Twente, die er een jaar een pilot draaiden”, vertelt Ferry enthousiast.

Participatie kan niet zonder heldere communicatie.

Hier bij FIZZ | Digital Agency zien we legio mogelijkheden voor onder andere gemeenten, woningbouwcorporaties en projectontwikkelaars om het onderwerp participatie handen en voeten te geven. Participatie kan immers niet zonder heldere communicatie. En verandering en verbetering begint de mensen die er dagelijks middenin zitten: je gebruikers.

Tijd voor een gesprek in de buurt dus! De deur van FIZZ staat in ieder geval open.

Foto van Murat Prins

Ook belangstelling voor een participatie-tool?

Murat Prins vertelt u graag meer.

0522 24 61 62
murat@fizz.nl